Bornholm, Bornholm, Bornholm ....

1 stk. Folkemøde med det hele!

Så er jeg så småt ved at være ovenpå efter fire dage på Bornholm. Fire begivenhedsrige dage, hvor jeg brugte langt mere tid på at nyde øen end DJØFstortion aka Folkemødet. Det var helt perfekt.

Allerede inden afgang vidste jeg at Folkemødet kun ville være en lille del af turen og jeg fortryder ikke min prioritering. Overhovedet! Bornholm er jo fantastisk smuk.

Afgang mod det svenske!

Turen startede torsdag kl. 06.30, hvor vi satte os i bilen og kørte mod det sydsvenske. Vi skulle nå færgen fra Ystad kl. 08.30 og det er en tur der tager omkring 1½ time. Heldigvis var det så tidligt at morgentrafikken endnu ikke var kommet i gang.

Turen gik ganske hurtigt og i løbet af endnu 1½ time sejlede vi i havn i Rønne. Ja, det tog ikke meget mere end 3 timer at komme fra Nord(læder)vest til Solskinsøen. Jeg ved ikke hvad jeg havde troet, men jeg blev virkelig positivt overrakset over den korte rejsetid.

Bornholm

Billedet ovenover er fra forskellige dage på Bornholm, men viser meget godt den stemning jeg er taget derfra med. Smuk natur, masser af køer og fantastisk udsigt fra de mange bakketoppe og klipper…. og champagne — fordi champagne!

FB_IMG_1466148775023

Smukke Bornholm!

Første dag gik med at finde vores sommerhus, købe lidt ind, se Hammershus og hente Sofie i lufthavnen. Dagen startede med regn og en helvedes masse skyer og et kig på vejrudsigten løftede bestemt ikke stemningen. Regn, regn, regn… MEN! Sådan gik det altså ikke. Efter middagstid klarede det op, og resten af dagen skinnede solen fra en (næsten) skyfri himmel. Den opklaring fejrede vi med Aperol Spritz og Patron XO Cafe i lange baner!

drinks bornholm

Vi ville egentlig også have brugt fredagen på at køre rundt på øen, men her skal jeg da lige love for at himmelen åbnede sig og regnen silede ned. Det gjorde den fra vi stod op til kl. 21. Dagen blev derfor brugt under parasoller på folkemødet og i teltet hos Toga. Her mødte vi til gengæld en masse dejlige mennesker og pludselig gjorde det ikke så meget at det regnede.

regnvejr bornholm folkemøde

Efter nogle timer tog vi hjem for at sove gårsdagens brandert ud, så vi kunne være friske til fredag aftens fest på Liberal Alliances båd. Inden vi nåede til bilen kom vi dog forbi Dansk Folkeparti’s telt, hvor Pia Kjærsgaard delte ud af sin egen opskrift på græsk kylling. Ja, det sker nemlig også på folkemødet. Meget kan man sige om Pia, men hun laver eddermame en god græsk… kylling! Jeg fik heldigvis opskriften med hjem, så mon ikke jeg deler den med jer herinde på et tidspunkt?

pia k. deler mad ud

Liberal Alliance – sikke en fest!

Fredag aften, da regnen stoppede, tog vi til fest på båden i Allinge havn og jeg skal da nok lige love for at der blev danset, sunget, fortalt hemmeligheder og givet krammere til højre og venstre. Det var et glædeligt gensyn med en masse mennesker jeg har lært at kende i min tid hos Liberal Alliance. Medlemmer, ansatte, frivillige og MF’ere fra hele landet var samlet og stemningen var god. Rigtig god.

liberal alliance båd

Rygtet om den gode stemning spredte sig hurtigt og før jeg kunne nå at sige tak for dansen til May-Britt, dansede jeg med Joachim, Freja (frejafokdal.dk), Alexander og mange mange flere.

Selv en dansemus som jeg skal have små pauser og her blev det til gode grin og snakke med en masse gode LAU’ere, nogle helt nye mennesker og selvfølgelig med min egen favorit Simon Emil.

la båd bornholm folke

Ja, du tror måske det er løgn, men jeg nåede faktisk også en dans eller to med vores statsminister før jeg forlod båden kl. 05.00.

Denne her nat har så mange gode historier at mit læsertal eksploderer… hvis jeg altså var typen der sladrede. Det er jeg ikke og jeg kan kun opfordre til at i selv kommer med næste år.

Dog vil jeg sætte et lille klip ind her, som jeg ved vil falde i god jord hos de der var med lørdag morgen.

Og igen …

Lørdag sov vi længe, men slet ikke længe nok. Hold nu op hvor var vi trætte hele dagen! Vi trak alligevel i tøjet og tog mod Ekkodalen. Vejret var skønt og vi nægtede at lade dagen flyve forbi… Altså — lige indtil vi kørte hjem igen og sov til kl. 19.00. Ha ha!

Lørdag aften stod den på middag på Liberal Alliances båd og selvom vi gerne ville have gentaget gårsdagens fornøjelige aften, aftalte vi at gå tidligt hjem og være friske til en vandretur søndag.

Ved middagen fik vi fornøjelsen af at sidde til bords med vores tidligere forsvarsminister Gitte Lillelund Bech, det radikale folketingsmedlem Sofie Carsten Nielsen, jurist Jacob Mchangama og formand for ateistisk selskab Anders Stjernholm. Maden var fantastisk – sådan helt fantastisk og vores søde tjener kunne sagtens huske os fra den forgangne nat. Det betød også at hun gav lidt bonusinfo fra festen hver gang hun gik forbi. Som om der ikke var nok at grine ad i forvejen…..

middag liberal alliance

Tak for denne gang!

Søndag gik med sightseeing rundt på hele øen, frokost på Nordbornholms Røgeri og selvfølgelig turen hjem, men også med at tilbageblik på fire dage med så sindssygt mange indtryk. Jeg kan virkelig kun anbefale en tur til Bornholm, en tur på folkemødet og jeg kan faktisk også anbefale det sommerhus vi boede i. Kan man ønske sig mere?

I får også Anders Samuelsen’s hilsen fra i søndags:

Til sidst skal der altså også lyde et kæmpe shoutout til Liberal Alliances Ungdom. Man kan være enig eller uenig i politikken, men de gør det satme godt. Måske en frisk LAU’er kan opridse nogle af de ting i vandt på folkemødet i kommentarfeltet herunder?

//Søren

P.s. Du ser godt ud i dag!

Lyt til min Podcast "Bøssen er ladet med" på Podimo her!