Du er jo ret sjov!

Tour de Europa – Harzen

Kære læser,

Det er sommerferietid og det betyder at bloggen de næste par uger selvfølgelig også vil blive opdateret med billeder og skriverier fra min ferie.

Som jeg skrev for lidt tid siden, har jeg efter 9 års pause overgivet mig og er taget på bilferie med min mand. Her på førstedagen er jeg ret sikker på at jeg ikke kommer til at fortryde det. Alting til sin tid, og lige nu er det helt rette tidspunkt.

Turen herned gik smertefrit. Vi kørte til Esbjerg for at aflevere hundende hos svigerforældrene i går og overnattede. Det gav selvfølgelig også anledning til et glædeligt gensyn med hele svigerfamilien og svigermors overdådige menuer. Der er intet som at starte ferien med at blive fodret som en fois gras and…. Altså, svigermor havde jo efter eget udsagn ikke lavet så meget mad denne gang; kun kyllingespyd, svinekoteletter, spareribs, to slags pølser og en svinekam. Så deeeeeeeet…. 😉

I morges stod den på en tårevæddet afsked med vores to bullere. Gustav var lidt ligeglad, da han i virkeligheden synes det er ret fedt med have, skov, strand og forkælelse i 14 dage, mens Thorkild var noget mere påvirket. Faktisk gøede han efter os fra det øjeblik vi forlod ham bag hegnet til vi havde forladt vejen. Jer der selv er hundejer, ved hvor meget det skærer i hjertet. Jer der har børn griner måske, men tro mig. Mine drenge er mine børn!

Nå, men vi kom godt afsted med en køletaske fyldt med rester fra svigermors madorgie, en masse slik og sodavand, og så bliver det jo ikke meget bedre 🙂

Mortorvejene var overraskende gnidningsfrie, på trods af en helvedes masse vejarbejde. Det lignede kraftedme det indre København, når Morten Kabell skal brænde de sidste penge af på budgetterne.  Her på Autobahn strækker det sig bare 20 km ad gangen.

Vi ankom i regnvejr til Braunlage, Harzen, omkring kl. 16.00 fandt vores hotel. Nu tror du måske at alle hoteller i Harzen er gamle træhytter med små værelser uden toilet, men det kan jeg så fortælle at det ikke er. Hotel und Residenz Hohenzollern er noget for sig selv i den lille bjergby. Hvis du vil opleve Harzens smukke natur og stadig sove, bade og spise godt, så er det her det sker.

Hohenzollern søren juliussen hohenzollern

Efter indcheck og gennemgang af sauna, swimmingpool, spa, restaurant og bar, satte vi os på terassen for at nyde udsigten og en øl. På vores side af hotellet er udsigten ikke over byen, som den er modsat, men når man kommer fra København Nordvest, er det fantastisk at se skoven læne sig ind over veje og huse. Et øjebliks lykke ramte mig.

Efter den første øl og glæden over at være fremme, skyndte vi os ned til byen for at finde regnslag, så vi kunne komme ud og se nærmere på områdets natur. En natur der overgår alt hvad jeg har set før.

Da vi havde fået pakket os ind i ponchoerne kørte vi mod området Oderbrück hvor søen ‘Oderteich’ ligger, og hvis ikke vi havde forstået at vi havde forladt go’e gamle Nordvest før, så gjorde vi det der. Aldrig har jeg set noget så smukt. Ingen mennesker, næsten ingen biler, let regnvejr og natur så langt øjet rækker.

søren juliussen oderteich harzsøren juliussen oderteich harz  søren juliussen oderteich harz søren juliussen oderteich harz

Det var virkelig en fantastisk oplevelse at stå der i en så uberørt natur og vi blev ret hurtige enige om at det der med natur og vandreferier måske var noget man skulle gøre mere ved. Nu har vi rejst en del til USA og Europæiske hovedstæder, så det er ihvertfald en rejseform der har været underprioriteret.

Efter nogle timers natur, kørte vi tilbage til Braunlage, hvor vi havde glæden af at indtage en Schnitzel a la Wien på den lokale ‘klinkestube’ – Berliner Hof. Meget kan man sige, men det er ikke mange steder i verden de har udstoppede skader som udsmykning. Men så igen, det er også de færreste der har de 800 porcelænskaffekander og træsko i alle størrelser fra hele verden til at matche dem.søren juliussen braunlage harz

Aftenen sluttede på Puppes, hvor vi prøvede deres signaturkop med “Hexenpunsch”. Jeg siger og skriver til jer den var god…. og stærk! Så dem fik vi et par stykker af! De kan altså anbefales hvis man bevæger sig på disse kanter.

søren juliussen braunlage harz

Nu er vi tilbage på hotellet og har lagt os under dynen. Min mand faldt hurtigt i søvn, måske fordi han bællede sin “hexenpunsch” som var det saftevand, så jeg tænkte jeg ville udnytte tiden til at dele lidt Harzen med jer.

Hav det dejligt – og kig ind igen de næste par dage, hvor jeg skriver lidt om svævebaner, udkigsposter og en tur til Østrig.