Mænd der danser med kvinder

Tour de Mauritius

Søren juliussen Mauritius

Hej venner,

Så er vi nået til 5. dag på vores rejse til Mauritius, og det er på tide med en update. Der er en masse at se og opleve hernede, så det vil jeg fortælle lidt om her.

Hunde

The wonders of the south

De første tre dage boede vi, som tidligere nævnt, på resortet Le Mauricia, som ligger i den nordlige by Grand Baie. Deroppe var der ikke meget at se, så torsdag bookede vi turen “The wonders Of the South” for at opleve nationalparken, templerne, naturen og skildpadderne, fredag stod den på en tur ud og svømme med vilde delfiner.

Hinduistisk tempel

Øen her er fascinerende på så mange måder. Hinduer, kristne og muslimer bor side om side uden nogle af religionerne fylder særlig meget i gadebilledet. Det er som om at religion er en privat sag og sekundært til det at opføre sig pænt og høfligt. Det er jeg ret stor fan af.

Hindu Mauritius

På trods af at religion ikke fylder meget generelt, er der områder der på en måde tilhører de forskellige folkeslag. F.eks. området omkring “Den hellige sø” der ligger i et gammelt vulkankrater. På vej derind møder man en kæmpe statue, mens skilte beder om at man respekterer de hinduistiske værdier.

Sacred lake mauritius

Området omkring søen er udsmykket med ekstremt flotte statuer skænket af forskellige bidragsydere. Statuerne er alle af guder i troen og bliver af de hinduistiske turister og beboere tilbedt og tilbudt mad og drikke. Det er der en længere forklaring på, som du kan læse mere om andetsteds.

Som en ekstra bonus fik vi et glimt af de aber der er kommet hertil fra Indonesien og som lever vildt i området omkring den hellige sø.

Abe Mauritius

Seven coloured earth, Vandfald og Skildpadder

Mauritius er en vulkanø og udover kraterne på øen, kan man også besøge området med den syvfarvede jord. Det er lava der er størknet i forskellige stadier og på forskellige tidspunkter.

Seven coloured earth

Udover den syvfarvede jord, kan man i samme park se et af Mauritius flotteste vandfald og en samling landskilpadder der er ca. 90 år!

Vandfald mauritius

tortoise-skildpadder

tortoise-skildpadder-parring

Under vores besøg besluttede en af de yngre padder at det var tid til at sikre næste generation. Midt i frokosten blev frøken Padde presset mod jorden, og hun brølede en lyd der mindede om en meget træt Chewbacca. 3, 2, 1, og så var han færdig.

Modelskibe

Mauritius er kendt for eksport af tekstilvarer og det er her der bliver syet tøj for mærker som Ralph Lauren og Armani.

Generelt er de ekstremt dygtige håndværkere hernede og de importere yderligere arbejdskraft fra omkringliggende lande.

Vi besøgte en fabrik for håndlavede modelskibe hvor vi fik set deres færdigheder i aktion. Fra tegning til endelig model.

Modelskib

Romsmagning

Her på Mauritius er sukkerrør det helt store. Sukkerrørene bliver brugt til en masse ting, heriblandt rom.

Vi tog en tur til romfabrikken Charamel, hvor vi lærte om hele processen og smagte deres forskellige rom.

Charamel rom

Stedet er voldsomt smukt og flere gange pegede vi på blomster der ville få min mor til at svime.

På vej væk kom vi også forbi denne lille bod hvor de lavede friskpresset sukkerrør juice. Det er den juice der ved gæring og opvarmning bliver til Rom.

Sukkerrør juice

DELFINER!

SÅ KOM VI TIL DET; at svømme med vilde delfiner. Det havde jeg glædet mig ekstremt meget til.

Vi blev hentet kl. 08.00 fredag morgen og blev kørt til den sydvestlige side af øen, hvorfra bådene sejlede ud. Vi havde valgt turen kl. 10, da de fleste både sejler ud kl. 06.00 og der derfor er en del trafik omkring delfinerne. Vi talte med nogle venner der havde svømmet med 2 delfiner. For mig var det mere end rigeligt.

Da vi sejlede ud gik der ikke længe før vi så seks både i en halvcirkel. Et sikkert tegn på delfiner!

Vi satte farten op og indhentede de andre. På grund af de mange både var det umuligt at komme til at hoppe i vandet og jeg accepterede hurtigt at jeg nok ikke fik svømmet med dem. Det var også sjovt bare at se dem.

I løbet af få minutter sejlede flere af bådene væk og mens delfinerne svømmede sydpå, vendte alle bådene hjem bortset fra os og én anden. Nu var der pludselig plads. Plads der betød mulighed for at svømme med delfinerne og plads der gjorde delfinerne mere rolige og nysgerrige. Vi sejlede længe ved siden af en stor flok, som jævnligt lavede små hop og drejede rundt i luften.

Delfiner mauritius

Pludselig råbte kaptajnen “JUMP”, og så var det bare om at komme i vandet og prøve at følge med flokken. Delfinerne dykkede da vi hoppede i og under vandet kunne jeg se ihvertfald 20 delfiner lige under mig. Jeg sparkede løs med svømmefødderne og fulgte flokken så godt jeg kunne. Det varede måske et minut eller et halvt, men hold nu op en oplevelse.

Min mand tog et par ture mere og fik vist fanget nogle sindssygt gode klip med delfinerne. De ligger på vores GoPro, så de kan først uploades senere. På billedet herunder set man hvor tæt de svømmede.

Svømme med delfiner

Jeg kan virkelig anbefale alle der vil svømme med delfiner at gøre det i åbent hav.

Nu er det bryllupstid

Vi er ankommet på andet resort på turen Heritage Le Telfair hvor vores gode venner skal giftes i eftermiddag.

Stilen er efter kolonitiden og alting står snorrelige. Små kanapéer på værelset, frokost serveret i fletkurve og fri champagne.

Heritage Le telfair

Det blæser en smule, men ellers er vejret helt perfekt. Ikke for varmt til skjorte og lange bukser, og ikke for koldt til at gå uden jakke. Det bliver så smukt i aften ❤

Nu vil jeg gå i bad, så jeg kan nå at blive klar.

//Søren

P.s. Du ser godt ud i dag!

Lyt til min Podcast "Bøssen er ladet med" på Podimo her!