av for helvede...

Tour de Europa – Salzburg

Salzburg_horsecarriage_web

Kære læser,

De seneste dage har jeg ikke blogget om min ferie, og det er simpelthen fordi jeg har været så betaget af Salzburg, Østrig.

Vi kørte tidligt fra Braunlage, så vi kunne få så meget eftermiddag og aften med første dag i Salzburg. Turen var den længste indtil videre, da den tog 6 timer. Det gør nu ikke så meget når man kører i en lækker bil og har den flotte natur at se på.

Da vi ankom til Salzburg blev jeg noget skuffet. Byen er grim og kedelig, og jeg sagde med det samme til min mand at jeg gerne ville køre allerede dagen efter. Vi undrede os over byens udseende, da vi havde hørt så meget godt om oplevelsen. Vi undrede os også over hvorfor hotellet havde sendt os en vejledning til parkering og gang derfra – umiddelbart var der masser af steder at parkere. Vi fulgte dog deres anvisning og kørte til et parkeringshus i et stort bjerg, tog elevatoren et par etager ned og fulgte skiltene mod den plads som der stod i mailen…

Og så skal jeg ellers love for vi blev overraskede! På den anden side af bjerget lå den gamle by. Med domkirke, koncerthuse, fæstning og klostre. Noget af det smukkeste by jeg nogensinde har set. Biler var de få af og transport foregik på cykel eller med hestevogn. Fra flere steder lød klassisk og kammermusik, mens scener og arenaer blev sat op til udendørs forestillinger.

Nonnberg-Abbey

De fleste havde nok sat sig på en café og nydt den smukke by, men da både jeg og min mand er nysgerrige af natur, gik vi mod hotellet, checkede ind og skiftede til godt fodtøj. Vi havde nemlig allerede besluttet os for at søge mod toppen af byen, til Nonnberg Abbey-klostreret kendt fra The Sound of Music. For en fyr som mig, der har spillet musical i 14 år, var det en ret stor oplevelse at stå ved porten til den ikoniske scene med Maria og børnene. Udover det, var der en ro ved klostret, en respekt, som man sjældent finder.

På vej tilbage mod byen kiggede vi ud over tagene i den gamle by og fornemmede at solnedgangen ville være mere end almindeligt smuk fra dette punkt. Vi besluttede os for at komme tilbage aftenen efter for at opleve den fulde oplevelse. Det kommer der billeder af lidt senere i indlægget.

Vi gik til hotellet for at prøve deres restaurant som udfra deres generelle standard så lovende ud. Hotellet, Goldgasse (link) ligger midt i den historiske by, i en lille gade der hedder Gold Gasse. Det er indrettet moderne, med respekt for byens historie og arkitektur. Velkomsten fra værtinden på hotellet var uovertruffen og vi blev med det samme tilbudt noget at drikke, fik en gaveæske med informationer om byen og hotellet og vi blev fulgt til værelset og fik en gennemgang af hvordan det hele fungerede. Meget kan man sige, men hotellet kunne have været værre og stadig en succes alene ud fra hendes optræden.

Middage var, ikke overraskende, ligeså god. Søde tjenere, god Østrigsk hvidvin (hvis du aldrig har smagt det, så kom igang) og god mad.

Goldgasse_restaurant

Efter middagen kunne vi høre musik fra pladsen ved siden af domkirken og vi gik nysgerrigt hen for at se hvem der spillede. Men også her blev vi overraskede. Det var ikke bare en aftenkoncert med symfoniorkester, men en hel opvisning af en form for klassisk Østrigsk lys-dans i folkedragt. Hvis nogen ved hvad det egentlig går ud på, så er i mere end velkommen til at skrive det i kommentarfeltet. Smukt var det i hvertfald.

Salzburg_dom

Dag 2 i Salzburg stod på en køretur ud i naturen for at få det kendte Østriske landskab helt under huden. Vi kørte mod søen Hintersee som, udover at være fantastisk smuk, er kendt for at være stedet hvor Hitler filosoferede. Faktisk blev området flere gange ryddet, så Hitler, med sin angst for mennesker, kunne få ro.

Naturen er helt fantastisk, og det er ikke sidste gang jeg besøger området. På vejen hjemme mødte vi f.eks. disse smukke køer. Og nej, billedet er ikke taget over et hegn – de går faktisk bare rundt på vejene.

austria_cow

Aftenen stod på middag på vejen op om fæstningen og solnedgang fra stien mod klostret. En fantastisk afslutning på en fantastisk tur, hvor vi både fik glæde af natur, historie, Mozarts fødested og god mad. Hvis du er i tvivl, så kan jeg varmt anbefale en forlænget weekend her.

sunset_salzburg

Nu er vi taget til Lazise i Italien, og ligger nu ved poolen og nyder varmen, lyden af cikader og duften af vinmarker.